Новини

Айртон – първите стъпки

Публикувана от sportal.bg в Спорт
Дата: 2019-04-10 20:03:00, видяна 479 пъти

Чували ли сте за Айртон Сена? Глупав въпрос, нали? Та има ли човек на света, който поне малко да се интересува от спорт и да не е чувал за него?! Но познавате ли наистина Айртон Сена? Какво знаете за него извън двата най-прословути факта – трикратен световен шампион, който е загинал по време на състезание? Всеки, който би искал да вникне в същността на забележителния пилот, трябва да има тази прелюбопитна биография. 

Книгата е адресирана към хилядите му фенове, които желаят да научат повече за живота на своя любимец не само по пистите, но и извън тях. Авторът Ричард Крейг успява по впечатляващ начин да ни върне назад във времето и да покаже онзи Айртон Сена, когото обществото не познава толкова детайлно. Да ни разкаже не просто за пилота, а за човека Айртон Сена. Това е интригуващата история на легендарния бразилец такава, каквато никой в България не познава. 

С всичките му положителни и негативни моменти. Ричард Крейг вниква в детайли в двуполюсния Сена – този безкомпромисен и дори до някаква степен безскрупулен пилот и онзи мил, честолюбив и грижовен човек, който е готов да отбие от пистата, за да помогне на свой колега в беда. Тази книга е за всички, които искат да разберат кой в действителност е бил Айртон Сена и защо е оставил толкова дълбока следа след смъртта си.

Айртон Сена Месията на моторните спортове 
Автор: Ричард Крейг 
издател: Premium books 
Преводач: Хари Латифян
ISBN 978-619-7529-01-2 
размери: 15х23 см корици: меки стр. 192 + 16 цветни
цена: 18 лв 
Дата на излизане: 15 април 2019

Предлагаме ви откъс от биографията:


Айртон - първите стъпки

Като пилот Айртон Сена за пръв път попада в полезрението на широката общественост през 1984 година, но неговата кариера в болид започва три години по-рано, а животът му като състезател в професионалните картове – още през 1973-та.

По онова време той използва простичко Айртон да Силва като име, докато не настъпва 1983-та, когато решава да заложи на бащиното име на майка си, вместо на често срещаното свое такова, решавайки, че Сена би имало по-висока стойност. И не е сбъркал.

Деймън Хил признава, че британските пилоти като него не могат да разчитат на тази мистика, която носят техните имена. Наименования като Найджъл Менсъл, Дерек Уоруик и Мартин Брандъл могат да се отнасят еднакво добре и за касапи или за собственици на железарии. Нелсън Пикет и Айртон Сена обаче не стоят по този начин. Преди Айртон Сена да се появи на сцената, Бразилия вече е известна с това, че ражда качествени пилоти, като още в годините назад вече има двама световни шампиони във Формула 1.

Емерсон Фитипалди е един от детските идоли на Сена и също като него е от региона Паулиста. Съзнателен и интелигентен, с абсолютно безстрашен подход към състезанията, той постига едва пет победи в Гран при, преди да бъде изтеглен като заместник на Йохен Ринд в Лотус. Две години след първата му победа на „Уоткинс Глен“ през 1970-а, Фитипалди е коронован като най-младия пилот в историята на Формула 1 на 25-годишна възраст – рекорд, който впоследствие е подобрен от Фернандо Алонсо през 2005-а.

Роденият в Рио де Жанейро Нелсън Пикет печели своята първа титла през 1981 година, като добавя още две във визитката си през 1983-та и 1987-а. Макар да е един от най-бързите пилоти на пистата по онова време, той печели трофеите си по-скоро с постоянство и умения, отколкото с чиста скорост и доминация. По ирония на съдбата през 1984-та той не печели титлата, въпреки че е най-бързият от всички, като застава на полпозишън повече от всеки друг, но така и не успява да извлече максимума от това със своя Брабам-BMW за сметка на Макларън. Пикет винаги е бил известен с това, че е сред най-колоритните пилоти на старта, като може да е силно харизматичен, но освен това си има и своята тъмна страна. Това особено започва да личи, когато осъзнава, че младият му сънародник от Сао Пауло започва да печели на своя страна любовта на феновете в Бразилия. След като не успява да се разбере със Сена и Менсъл на пистата, той дава скандално интервю на бразилския „Плейбой“, в което обвинява Айртон в хомосексуални наклонности, Найджъл за сметка на това е „необразован глупак, чиято жена е доста грозна“. Впоследствие признава, че няма нищо против британеца, просто се е опитвал да му влезе под кожата.

Айртон Сена да Силва е роден на 21 март 1960 година в Сантана, предградие на Сао Пауло. Неговите родители Милтон и Нейде вече имат една дъщеря, Вивиан, след което ще им се роди и още един син – Леонардо. Първоначално той страда от изключително сериозна липса на координация, като родителите му се съмняват, че има медицински проблем. За щастие обаче, младият Айртон не е обречен на тежка съдба да обира подигравките на съучениците си по време на футболни мачове, разминавайки се с топката, а интересите му към моторните спортове бързо оставят назад слабата координация. Вивиан си спомня, че по-малкият й брат е имитирал звуци на кола, когато са обикаляли магазините, за да му търсят обувки. Когато Милтон да Силва удовлетворява интереса на сина си, сглобявайки му малък карт със стар двигател от косачка, трансформацията на младока е пълна. И за да добави допълнително „подправка“, Милтон изписва на предната част на болида номера 007, и текста „Айртон да Силва – Лиценз за победа“, макар ефектът да не е пълен, тъй като се оказва, че надписът е наобратно. Докато все още е ученик, Сена започва да участва на състезания по картинг в родината си и скоро поставя на главата си каската с традиционния бразилски цвят „бандейра“, която по-късно ще се превърне в най-известния дизайн, който е съществувал. Той е създаден за Сена от Сид Моска, който освен всичко друго е правил каски и за Фитипалди. Моска споделя, че макар цветовете да са избрани от патриотична гледна точка, основната идея на дизайна е агресията, след като двете хоризонтални линии образуват ъгъл, който сочи към очите на Сена, а яркожълтото може да се види от километри. В модерната епоха на Гран при може би е добре пилотите да си вземат бележка от това, тъй като свикнаха да си сменят дизайна на каските едва ли не при всяко влизане в бокса. При първото си състезание на картинг пистата Айртон е принуден по-скоро да се бори за баланс и намиране на сцепление, отколкото да търси скорост. Дори и така обаче, кариерата му започва така, както и завършва – като вади от шапката по някакъв начин най-бързата обиколка. Крехката му физика позволява да извлече максимума като скорост на правите, и въпреки че има проблеми със завоите, той все така е достатъчно бърз. Малкият Сена все пак е принуден да се оттегли от състезанието, но дори и така, той вече е поставил началото на легендата. Изненадващо обаче, макар да е част от състезанията в картинг сериите в продължение на 10 години, той така и не стига до световна титла – нещо, за което съжалява до края на дните си. Той дори продължава да преследва тази титла във време, в което е част от Формула Форд 2000 на възраст от 22 години…

Сподели:  
Етикети: стъпки, Айртон

Анонимни потребители не могат да коментират. Влез или се регистрирай.

18-годишен талант на...

18-годишен талант на ЦСКА-София е най-добър от младите токущо
Младият футболист на ЦСКА-София Валентин Антов получи наградата за най-проспериращ... още»
Изненада! Буфон се връща в Юве Феновете избраха този гол за... Червен картон обърка плановете на... Дузпа в края донесе голяма радост на...
 
 
рекламирай тук
Актуални прожекции · още кино

още...